وبلاگ آموزشی،اجتماعی مجید اَمَن پور

در این وبلاگ سعی شده است مطالب گوناگونی جهت استفاده شما کاربران در زمینه ارتباطات٬ فرهنگی و اجتماعی فراهم شود.

وبلاگ آموزشی،اجتماعی مجید اَمَن پور

در این وبلاگ سعی شده است مطالب گوناگونی جهت استفاده شما کاربران در زمینه ارتباطات٬ فرهنگی و اجتماعی فراهم شود.

وبلاگ آموزشی،اجتماعی   مجید اَمَن پور
...این وبلاگ توسط مجید امن پور، کارشناس ارشد علوم ارتباطات ایجاد شده است...
۲۶ بهمن ۹۶ ، ۲۱:۱۶

فضای مجازی و همدلی اجتماعی

فضای مجازی و همدلی اجتماعی


انزوا، بطالت وقت، دوری از خانواده و در کل مضرات فضای مجازی بیشتر از محسنات آن گفته و شنیده می شنود. البته با توجه به نوع کاربرد این رسانه در داخل کشور تا حدودی درست است، ولی هرگز نمی توان گفت که یک فرصت، قابلیت یا نرم افزاری، عاری از هر گونه ظرفیت مثبت می باشد. تا کنون از ویژگیهای منفی فضای مجازی به وفور صحبت شده که اکثرا با توجه به استفاده ما از آن نوشته شده است. حال می توان از دید مثبت هم به این رسانه پر نفوذ نگاه کرد.

یکی از ویژگیهای مثبت و مهمترین حسن رسانه های مجازی، ایجاد موج خبریِ واحد برای افکار عمومی است. هدف از این کار که(در حال مثبت) معمولا به صورت خودجوش و توسط خود مردم صورت می گیرد، نمایان کردن و تیتر کردن یک خبر مهم اجتماعی است در جهت جلب توجه افکار عمومی. این کار علاوه بر توجه مردم باعث نگاه ویژه مسئولین نیز می شود. در حاشیه این موج خبری اتفاقات زیادی رخ می دهد، مانند: هنرنمایی شاعران، نویسندگان، گرافیستها و فیلمسازان جهت ایجاد بعد هنری و تاثیر بیشتر آن اتفاق؛ تغییر نگرش مردم نسبت به دارایی ها و ارزشهای ملی؛ سرمشق گرفتن رسانه های رسمی از فضای مجازی و ایجاد بعد عاطفی در اجتماع.

برای درک بهتر، نمونه های زیر از جمله حوادثی است که فضای مجازی در برجسته سازی آنها نقش بسزایی داشته است: تشییع شهدای غواص، سوگواری سربازان وطن(به علت واژگونی اتوبوس)، حادثه تلخ منا، آتش سوزی ساختمان پلاسکو، حوادث تروریستی تهران و مشارکت گسترده در انتخاباتها.

در تمامی این موارد علاوه بر خبر رسانیِ رسانه های جمعی، این فضای مجازی بود که با پیگیری زیاد و ایجاد فضای عاطفی با تکنیک برجسته سازی هنری توانست افکار عمومی را به صورت جدی و گسترده به این سمت هدایت کند. این عمل فوق العاده و جدید که صرفا توسط رسانه های مجازی و با تکنیکهای خاص این رسانه ها که معمولا با مبانی هنری انجام می شود سبب ایجاد همدلی و انسجام مردمی در سطح ملی می شود که آثارآن بعضا منجر به تقویت امنیت ملی نیز می شود.

شاید در گذشته این اتحاد فقط در روزهای ملی و مذهبی و یا در راهپیماییها وجود داشت. ولی امروزه تاثیرگذاری فضای مجازی علاوه بر پررنگ کردن این روزها می تواند باعث ایجاد همدلیِ گسترده ملی در روزهای عادی نیز شود. امید است که شاهد این دست اتفاقات و این نوع فرهنگِ استفاده از فضای مجازی به طور گسترده در سطح جامعه باشیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی