وبلاگ آموزشی،اجتماعی مجید اَمَن پور

در این وبلاگ سعی شده است مطالب گوناگونی جهت استفاده شما کاربران در زمینه ارتباطات٬ فرهنگی و اجتماعی فراهم شود.

وبلاگ آموزشی،اجتماعی مجید اَمَن پور

در این وبلاگ سعی شده است مطالب گوناگونی جهت استفاده شما کاربران در زمینه ارتباطات٬ فرهنگی و اجتماعی فراهم شود.

وبلاگ آموزشی،اجتماعی   مجید اَمَن پور
...این وبلاگ توسط مجید امن پور، کارشناس ارشد علوم ارتباطات ایجاد شده است...

ســــواد رسانــه ای

سـپــری در برابر هجمـه رسانـه ای


مجموعه مهارتهایی که به فرد امکان قدرت درک، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیامهای رسانه ها را می دهد. این تعریف، عمومی ترین تعریف سواد رسانه ای(media literacy) می باشد. لزوم یادگیری سواد رسانه ای به سال 1965 در اروپا بر می گردد. با گسترش و نفوذ رسانه ها در اجتماع یادگیری و آموزش سواد رسانه ای به یکی از مهمترین اصول یادگیری در جهان تبدیل شد. امروزه یادگیری سواد رسانه ای به درجه ای از اهمیت رسیده که آن را همزمان با یادگیری سواد آکادمیک و رایانه ای، آموزش می دهند. این ضرورت به حدی است که حتی در مدارس کشورمان نیز در پایه دهم به آموزش سواد رسانه ای پرداخته اند.

در گذشته تنها کانال دریافت خبر برای مردم روزنامه و رادیو بود. اما امروزه علاوه بر آنها، تلویزیون، سایتها، خبرگزاریها، وبلاگهاو شبکه های اجتماعی نیز اضافه شده اند. این نیازِ به خبر، به روز بودن و در لحظه از اخبار مطلع شدن تا جایی پیش رفته است که پیام رسانهای تحت نت جایگاه نخست را در ارسال اخبار فوری به خود اختصاص داده اند. حال با این توصیف و در بین کانالهای مختلف و معتبر خبری، هستند بسیاری از کانالها و صفحه های  خبری که انبوهی از اخبار را بدون اطلاع از صحت و اعتبار منبعِ آنها منتشر می کنند. این کانالهای خبری که مانند ویروس در همه جا گستره شده است(تلویزیونهای ماهواره ای، رادیوهای بیگانه، سایتها و وبلاگهای خبری، صفحه ها و کانالهای خبری در شبکه های اجتماعی) به حدی زیاد شده اند و اخبار را منتشر می کنند که تشخیص صحت خبر نادرست از درست به سختی امکان پذیر شده است. به این ترتیب می توان گفت که محصول نهایی یک رسانه الزاما آینه تمام نمای دنیایی که پوشش می دهد نیست.

حال با توجه به این هجمه رسانه ای یکی از موثرترین روشها برای تمیز دادن اخبار درست و نادرست، یادگیری سواد رسانه ایست. سواد رسانه ای به افراد کمک می کند تا:

1- چگونگی ایجاد پیامهای رسانه ای را درک کنند.

2- آچه که رسا نه ها می خوانند به باور ما برسانند را تشخیص دهند.

3- تعصبات و اطلاعات غلط و دروغهای رسانه ای را تشخیص دهند.

4- قسمتهای از خبر که حذف، سانسور و یا وارونه منتشر می شود را تشخیص دهند.

5- پیامهای رسانه ای را با توجه ب ه سواد رسانه ای خود ارزشیابی کنند.

6- خودشان بتوانند خبری را طراحی و منتشر کنند.

با این ویژگیها می توان گفت سواد رسانه ای همچون سپری در برابر هجمه عظیم خبری عمل می کند و نمی گذارد که مخاطبان تحت تاثیر هر خبری قرار بگیرند. در واقع سواد رسانه ای به فرد می آموزد که از حالت انفعالی و مصرف کننده صرف خارج شود و حالتی فعالانه و تحلیل گر را در قبال اخبار داشته باشد که نهایتا به نفع خود فرد می باشد. این آموزش و قدرت تحلیل علاوه بر آگاه سازی مخاطب باعث پیشرفت و اعتلای رسانه ها نیز می شود. در کوتاه مدت باعث دقت در انتخاب و نشر اخبار می شود و در بلند مدت عامل حذف کانالهای خبری بی منبع و تنش زا در جامعه می گردد.

و در آخر، سواد رسانه ای علاوه بر ایجاد آگاهی و قدرت تحلیل در برابر اخبار می تواند در برابر دروغها و شایعات غیر خبری فضای مجازی نیز ما را به هوشمندیِ بالایی برساند. با امید به این که یادگیری سواد رسانه ای در کشور ما با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی